You are here: home » Topics » VFO » elektrostatica » Vraag 16 21ste VFO, vraag 18 21ste VFO

Vraag 16 21ste VFO, vraag 18 21ste VFO

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #4320
    Nele Jeurissen
    Participant

    Iemand die me kan helpen met deze twee vragen?

    #4326
    Dirk Geeroms
    Keymaster
  • vraag 16 – 21ste VFO
  • Algemeen geldt dat binnen een bolvormige schil met gelijkmatig verdeelde lading de elektrische veldsterkte gelijk is aan nul. Omdat punt P_1 binnen de holle metalen bol met straal r_2 ligt, wordt het elektrisch veld in punt P_1 enkel veroorzaakt door de metalen bol met straal r_1.
    Het elektrisch veld buiten een gelijkmatig verdeeld geladen bolvormige schil is gelijk aan het veld opgewekt wanneer de totale lading als een puntlading zou zijn geconcentreerd in het middelpunt. Vandaar antwoord D.

  • vraag 18 – 21ste VFO
  • Omwille van symmetrie kunnen we ons enkel concentreren op bijvoorbeeld de lading in het hoekpunt linksboven.
    Teken de drie afstotingskrachten die op deze lading worden uitgeoefend door de drie andere ladingen op de hoekpunten.
    Bereken de grootte van de resulterende kracht.
    De grootte van deze resulterende kracht moet gelijk zijn aan de grootte van de kracht die lading Q_A uitoefent op de puntlading in het hoekpunt linksboven.

#4328
Hanne Stassen
Participant

In bijlage hoe ik het heb gedaan.

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
#12109
Bram Swinnen
Participant

Ik heb vraag 16 21ste VFO berekend maar ik kom iets verkeerds uit.
Mvg

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
#12113
Dirk Geeroms
Keymaster

Je fout zit in de grootte van kracht F_3, de kracht die puntlading 3 uitoefent op puntlading 1.
De grootte van deze kracht is gelijk aan kQ²/2d².

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.

Flipping the classroom